31-december 2015: Olav in het nieuws

Olav-in-het-nieuws-MGL

‘Geen standaard vakantie’

door Job Tiems

Rond de jaarwisseling is het tijd om terug te blikken op het voorbije jaar. Zo ging Olav Muurmans, van stichting Autumn Blaze uit Born, afgelopen jaar voor de 58ste keer naar Nepal. Een land waarvoor hij jaarlijks op verschillende manieren geld inzamelt.

Olav Muurmans (50) behandelt al jarenlang patiënten op spirituele wijze in zijn praktijk aan de Steenweg in Sittard. Mensen met gezondheidsklachten, psychische stoornissen, problemen op gebied van relaties, geld, carrière of wat dan ook. Muurmans is een medium, afgestudeerd Indiaas natuurgeneesheer (Ayurveda), astroloog, Feng Shui-expert en nog veel meer.

Hij gebruikt bij zijn behandelingen natuurproducten uit India, Tibet, Kroatië en Nepal. En met name met het laatstgenoemde land heeft Muurmans een speciale band. In 1996 kwam hij er voor het eerst voor zijn studie. Inmiddels staat de teller op 58 bezoeken. Voor Muurmans is Nepal hét vakantieland bij uitstek, maar dan niet voor een standaardvakantie. „Nee, voor vakantie ga je niet naar Nepal”, zegt hij stellig. „Mensen die relatieproblemen hebben of die dichter bij zichzelf willen komen, moeten naar Nepal gaan. Daar zijn de mensen gelukkig, ondanks de problemen die ze hebben. Daar kunnen wij veel van leren. Het is een inspirerend en spiritueel land. Ik ga er een paar keer per jaar heen om te helpen en te werken in kloosters. Dat is voor mij pas écht vakantie” zegt hij.

„Daarom heb ik een aantal jaren geleden ook de stichting Autumn Blaze opgericht. Dit is een stichting die zich inzet voor weeskinderen, straatkinderen en andere kansarme kinderen in Kathmandu en omstreken.” In april van het afgelopen jaar werd Nepal zwaar getroffen door twee verwoestende aardbevingen. Muurmans besloot daarop in actie te komen. Zo organiseerde hij op 28 juni mee aan het Nepalfestival in Valkenburg, waarmee uiteindelijk 91.000 euro werd opgehaald. Later organiseerde hij nog een fiets- en wandeltocht NepalWalk & Ride en struinde hij weekmarkten af om te collecteren of wafels te verkopen. Olav-in-het-nieuws-MGL-bijlageOp 27 september stapte Muurmans met een team van medici in het vliegtuig naar Nepal met de missie om de helpende hand te bieden bij de wederopbouw van het land. „De meeste mensen daar leven nu in huisjes van bamboestokken en golfplaten, maar er zijn ook nog veel gezinnen die in hun half ingestorte huis wonen. Het is ongelooflijk om te zien in wat voor een omstandigheden de mensen in Nepal wonen. Daarbij zijn heel veel producten niet meer voorradig. Zo raken ook benzine en gas bijvoorbeeld langzaam op. Er is geen toevoer. Op deze manier kunnen de mensen nooit hun land heropbouwen. Er komen ook nagenoeg geen toeristen meer. Het land ligt echt op zijn gat.”

Volgens Muurmans is het daarom des te meer noodzakelijk dat er hulp vanuit het westen komt. Zo heeft hij gedurende zijn verblijf in Nepal keihard gewerkt. Er zijn in die periode enkele huizen herrezen en is er zelfs een geboortecentrum gebouwd. „Maar je kunt niet zomaar beginnen te bouwen”, zegt Muurmans. „In de kleinere dorpjes in de bergen moet je echt in gesprek gaan met het dorpshoofd. Hij bepaalt dan welke mensen daar voor in aanmerking komen. Maar de reacties zijn overweldigend. Afgelopen jaar hebben ze zelfs een feest voor ons georganiseerd. Uit alle omliggende dorpen kwamen mensen ons bedanken. Dat doet wel iets met je”, zegt Muurmans.

Hoewel hij zelf weer in Nederland is, onderhoudt hij nauw contact met Nepal. Sterker nog, stichting Autumn Blaze maakt regelmatig geld over en er wordt nog steeds volop gebouwd. Muurmans is dan ook alweer de volgende reis naar het land in het Himalayagebergte aan het plannen. Natuurlijk wil hij dan de wederopbouw van het land voortzetten. „Maar ik zit er bijvoorbeeld ook aan te denken om een tandarts mee te nemen. Ik heb veel geleerd in Nepal en wil graag iets terugdoen.

We hebben grote plannen in 2016.”